Pegawai JAKIM guna kuliah subuh ‘hentam’ Kerajaan Perpaduan?

Penolong Pengarah Kanan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Mohd Meeftah Anuar didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur politik dengan ‘menghentam’ Kerajaan Perpaduan dalam satu kuliah Subuh baru-baru ini.

Dalam kuliah subuh di sebuah Masjid di Kampung Jenjarom, Selangor, pegawai JAKIM itu menggelar Pakatan Harapan sebagai tidak berakhlak berikutan kerjasama parti itu bersama seterunya untuk membentuk Kerajaan Persekutuan.

Mohd Meeftah dalam ceramahnya pada 2 Januari lalu tidak menyebut mana-mana parti, namun menyebut lagu ‘Hoi Hoi Ya Hoi’ yang merujuk kepada lagu tema PKR ketika berkempen pada Pilihan Raya Umum Ke-15 yang lalu.

Katanya, ada parti yang dahulunya menolak penyamun, tetapi sanggup ‘bercumbu’ dengan parti lawan untuk memegang tampuk pentadbiran negara.

“Kita jangan ikut orang, mulut dia belum apa-apa lagi dah penyamun penyangak, siap buat lagu hoi hoi ya hoi. Eh eh lepas tu dia pula ‘bercium’.

“Kita pula nak ikut perangai dia? Tuan-tuan jangan ikut perangai orang buruk akhlak. Itu bukan urusan kita tapi antara dia dan Allah,” ujarnya dalam ceramah yang tersebar di media sosial.

Sebelum ini PKR menggunakan lagu tema ‘Aduh Malaysia’ nyanyian Altimet dalam kempen Pilihan Raya Umum ke-15.

Antara lirik dalam lagu tersebut ada menyebut ‘hoi hoi ya hoi, siapa sokong penyamun?’.

Ia merupakan kempen menyerang Umno/BN yang digunakan dalam kempen PH untuk PRU-15.

BACA JUGA Sibuk komen isu pakaian pramugari, Tuan Ibrahim dikecam