RM23 juta bina semula Pasar Awam Bukit Mertajam

Sebanyak RM23 juta diperuntukkan bagi pembangunan semula Pasar Awam Bukit Mertajam demi keselesaan peniaga serta pengunjung.

Menteri Pembangunan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), Nga Kor Ming berkata, pasar dianggarkan seluas 42,000 kaki persegi itu bakal menjadi mercu tanda terbaharu untuk warga Bukit Mertajam.

“Ketika ini terdapat seramai 240,000 penduduk yang sudah tentunya pembinaan semula pasar ini memberi banyak manfaat kepada mereka.

“Lebih 380 peniaga di sini pula dapat menjalankan perniagaan di premis lebih selesa dengan kemudahan yang akan dibina kelak,” dipetik BH.

Dalam masa sama, beliau yang juga Ahli Parlimen Teluk Intan berkata, KPKT turut bekerjasama dengan Pertubuhan Arkitek Malaysia (PAM) untuk menganjurkan pertandingan bagi mencari reka bentuk terbaik pasar awam yang akan dinaik taraf.

Terdahulu, KPKT dilapor sedang mengenal pasti beberapa lagi ‘pasar tua’ di seluruh negara untuk dinaik taraf kepada pasar awam bertaraf warisan negara sebagai antara produk pelancongan terkemuka.

Menurut pemimpin DAP itu, keutamaan diberikan kepada pasar yang dianggap bersejarah atau sudah lama, termasuk yang ditimpa bencana seperti kebakaran dan hingga kini belum menjalani pembaikan semula.