Kerajaan selesai isu kewarganegaraan diwariskan ibu langkah terbaik

Keputusan Kerajaan Perpaduan untuk meminda Perlembagaan Persekutuan bagi menyelesaikan isu kewarganegaraan anak yang dilahirkan di luar negara oleh ibu warganegara Malaysia yang berkahwin dengan pasangan orang asing sesuatu yang terbaik.

Penyelaras Program Kerakyatan KEADILAN Pulau Pinang, A. Kumaresan berkata, keputusan itu akan memberi kesan yang sangat besar terhadap kehidupan kanak-kanak yang selama ini dinafikan hak dan keistimewaan mereka sebagai rakyat Malaysia.

“Dengan keputusan kerajaan bersetuju meminda Perlembagaan bagi memberikan kewarganegaraan melalui kuat kuasa undang-undang kepada anak yang dilahirkan di luar negara oleh ibu warganegara Malaysia, banyak permohonan yang belum selesai bertahun-tahun akan dapat diselesaikan dengan segera.

“Ini satu keputusan yang dinanti-nantikan oleh ramai ibu bapa di luar sana yang selama ini tidak berputus asa untuk mendapatkan kerakyatan bagi anak mereka,” katanya dlaam satu kenyataan.

Menurut ADUN Batu Uban political will yang ditunjukkan oleh kerajaan Perpaduan dalam 3 bulan pertama pentadbiran mereka amat baik dan boleh dibanggakan.

“Syabas saya ucapkan kepada Kerajaan Perpaduan khususnya Menteri Dalam Negeri, DS Senator Saifuddin Nasution dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi) DS Azalina Othman Said atas “Political will” yang mesra rakyat,” katanya lagi.

Semalam media melaporkan kerajaan telah membuat keputusan untuk meminda Perlembagaan Persekutuan terhadap Bahagian I Seksyen 1(1)(d) dan Seksyen 1(1)(e) dan Bahagian II, seksyen 1(b) dan Seksyen 1(c) Jadual Kedua.

Perkara itu diumumkan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution dan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi), Datuk Seri Azalina Othman dalam satu kenyataan bersama.

BACA JUGA Tujuh langkah Kementerian Pendidikan untuk menjaga kesejahteraan guru