Pas tidak matang bandingkan perarakan replika senjata dengan opera Cina – ADUN

Timbalan Ketua Penerangan PKR, Chua Wei Kiat menyelar tindakan Timbalan Presiden Pas, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man membandingkan penampilan peserta Himpunan Pemuda Islam Negeri Terengganu (Himpit) 2023 baru-baru ini dengan persembahan opera Cina.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rawang menyifatkan perbandingan itu merupakan satu tindakan kurang matang yang datangnya daripada seorang pimpinan Pas yang berpengalaman.

“Tindakan ini kurang matang dan tidak bertanggungjawab. Dia (Tuan Ibrahim) sepatutnya perlu berfikir panjang sebelum banding-membandingkan dengan sesuatu.

“Selain Pas, tiada parti politik lain di negara ini yang buat himpunan melibatkan senjata walaupun ia hanya replika,” katanya ketika ditemu bual Harapan Daily pada Selasa.

Wei Kiat berkata Pas sebagai sebuah parti yang lama di negara ini seharusnya menjadi contoh terbaik untuk rakyat dan bukan melakukan perkara yang sebaliknya sehingga menimbulkan kontroversi melampau.

Terdahulu, perarakan sekumpulan Pemuda Pas Terengganu memakai pakaian beragam sambil memegang replika senjata seperti pedang dan tombak pada program Himpit yang turut dihadiri Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang tular di media sosial.

Tuan Ibrahim dipetik sebagai berkata, perarakan berseragam itu seperti opera Cina yang mana pelakonnya turut membawa pedang dan lembing sekali gus tidak sepatutnya dijadikan sebagai isu.

Wei Kiat menuntut agar Pas menjadi lebih sensitif dan bertanggungjawab terhadap sebarang elemen yang boleh menimbulkan kegusaran awam di negara ini.

“Sepatutnya Pas lebih memahami sensitiviti di negara ini dan cuba elak daripada melakukan tindakan sedemikian demi untuk menjaga keharmonian di negara ini,” ujarnya.

BACA JUGA: Yakin kerajaan sedia alternatif bantu golongan miskin, elak keluarkan wang KWSP