Penghakiman minoriti tidak boleh jadi alasan bebaskan Najib – Majlis Peguam

Sebarang perbezaan penghakiman di mahkamah tidak boleh dijadikan alasan untuk membolehkan percubaan membebaskan Datuk Seri Najib Tun Razak dilakukan, kata Majlis Peguam Malaysia.

Presidennya, Karen Cheah Yee Lynn menegaskan sebarang penghakiman yang berbeza di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan tidak lebih daripada perbezaan pendapat.

“Orang ramai mesti sedar bahawa keputusan majoriti yang akhirnya berjaya dan menang,” katanya dalam kenyataan malam tadi.

Beliau berkata pandangan yang dirujuk berhubung penghakiman minoriti mungkin menimbulkan percubaan pada masa depan dalam sistem perundangan untuk menghidupkan semula semakan ke atas semakan kehakiman yang telah diputuskan atau malah perbicaraan semula.

“Pendapat yang berbeza pendapat tidak boleh dijadikan alasan untuk perbicaraan semula dan ia juga tidak mewujudkan hak untuk semakan “selanjutnya” di bawah Peraturan 137 Kaedah-Kaedah Mahkamah Persekutuan 1995.

“Mesti ada muktamad untuk litigasi. Perbezaan pendapat atau penghakiman oleh hakim minoriti tidak boleh mengatasi penghakiman majoriti.

“Perbezaan pendapat boleh diterima dalam konteks sistem litigasi, dan dalam pentadbiran keadilan kita, tetapi mesti ada struktur yang menuju ke muktamad litigasi — justeru keputusan majoriti akan diguna pakai,” katanya.

Karen berkata jika semua yang diperlukan hanyalah untuk satu penghakiman yang berbeza pendapat untuk menimbulkan kemungkinan semakan baharu atas semakan kehakiman yang telah diputuskan, maka litigasi tidak akan berakhir.

“Ia juga akan membuka pintu kepada peguam dan hakim yang terdedah kepada “strategi yang tidak menyenangkan” atau “pengaruh luar” hanya untuk menyebabkan situasi kajian semula baru menggagalkan perjalanan keadilan.

“Ia tidak boleh terlalu menyatakan bahawa sebarang tafsiran lain akan menjadi songsang dan menyalahgunakan proses mahkamah,” katanya.

Beliau berkata keputusan kes Najib membabitkan SRC International yang dilaksanakan di Mahkamah Tinggi, dikekalkan di Mahkamah Rayuan dan di Mahkamah Persekutuan atas meritnya.

Jelasnya kes itu Kemudian melalui bidang kuasa terhadnya di bawah semakan kehakiman pada 31 Mac 2023 di hadapan koram hakim yang berbeza sama sekali di Mahkamah Persekutuan jelas menunjukkan alasan yang sah untuk sabitan ke atas bekas perdana menteri itu.

Karen berkata sekarang perlu diletakkan bahawa kes Najib melibatkan SRC International adalah “res judicata” yang bermaksud bahawa perkara itu telah diadili oleh mahkamah yang berwibawa sekali gus mungkin tidak diteruskan oleh pihak yang sama.

Ujar beliau usaha menggali dakwaan terhadap Hakim Mahkamah Tinggi vis-à-vis surat SPRM jelas merupakan satu lagi percubaan terdesak untuk mencemarkan nama baik seorang hakim yang telah mendapat kebenaran dari semua peringkat dalam sistem kehakiman.

“Usaha yang tidak wajar dan terakhir untuk menimbulkan keraguan terhadap sabitan Najib melibatkan kes SRC International adalah paling tidak diingini dan mesti dihentikan,” katanya.

Pada 31 Mac lalu, Mahkamah Persekutuan dalam keputusan majoriti 4-1  menolak permohonan Najib untuk menyemak semula sabitan dan hukuman penjara 12 tahun serta denda kerana menyeleweng RM42 juta dana SRC International.

Keputusan majoriti itu dibacakan oleh hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Vernon Ong Lam Kiat.

Hakim Besar Sabah dan Sarawak Datuk Abdul Rahman Sebli yang mempengerusikan panel lima hakim itu membuat keputusan bertentangan.

Anggota panel lain ialah hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Rhodzariah Bujang dan Datuk Nordin Hassan serta hakim Mahkamah Rayuan Datuk Abu Bakar Jais.

Najib, 69, yang kini menjalani hukuman penjara 12 tahun itu di Penjara Kajang memohon untuk membatalkan keputusan yang dibuat oleh panel lima hakim Mahkamah Persekutuan diketuai Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat pada 23 Ogos tahun lepas.

Susulan penolakan semakan itu, Najib kekal di Penjara Kajang dan pilihan terakhirnya untuk dibebaskan ialah menerusi pengampunan diraja daripada Yang di-Pertuan Agong.

Najib dilaporkan sudah memfailkan petisyen untuk mendapatkan pengampunan tersebut pada 2 September 2022.

BACA JUGA: Najib telah dapat keadilan, salah beliau sendiri prosiding rayuan tidak didengar