Malaysia kutuk sekeras-kerasnya pencerobohan Israel ke atas Masjid al-Aqsa

Malaysia mengutuk sekeras-kerasnya serangan terbaru terhadap jemaah dan pencerobohan ke dalam Masjid Al-Aqsa, Palestin oleh tentera rejim Israel semalam.

Wisma Putra dalam kenyataan menegaskan tindakan tentera Israel adalah menyalahi undang-undang, menghina dan mencabuli hak asasi manusia Palestin dan tanah suci ketiga umat Islam.

“Malaysia menyeru masyarakat antarabangsa khususnya Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC) untuk meminta rejim Israel bertanggungjawab dan bertanggungjawab atas jenayah keji itu dan agar mereka membebaskan semua tahanan Palestin dengan segera.

“Masyarakat antarabangsa mesti menuntut rejim Israel menghentikan serta-merta sebarang tindakan provokasi demi kepentingan keamanan dan kestabilan,” kata kenyataan itu hari ini.

Wisma Putra berkata Malaysia kekal dengan pendirian dalam bersolidariti yang kuat dengan rakyat Palestin dan menegaskan sekali lagi bahawa status Al-Quds Al-Sharif sebagai tapak suci umat Islam.

“Malaysia berpegang teguh dengan pendiriannya yang dipegang sejak sekian lama bahawa rakyat Palestin berhak mendapat negara merdeka mereka berdasarkan sempadan sebelum 1967 dengan Baitulmaqdis Timur sebagai ibu negaranya,” katanya.

BACA JUGA: Masjid seluruh WP, Selangor buat solat hajat, selamatkan rakyat Palestin