Negeri Sembilan bangunkan aplikasi kira kehadiran jemaah masjid

Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) melakukan inovasi dengan membangunkan alat imbasan bagi menghitung jumlah kehadiran ke masjid.

Langkah itu merupakan usaha bagi meningkatkan jemaah setiap kali waktu solat di negeri itu menjelang tahun 2025.

Pengarahnya Datuk Mohd Zaidi Ramli berkata bagi peringkat permulaan, dua buah masjid dipilih di negeri ini sebagai tempat ujian pengumpulan data.

“Kita akan bangunkan mesin prototaip yang akan dipasang di masjid-masjid. Kita juga sedang bangunkan aplikasi untuk sistem ini.

“Apabila sistem ini siap, ia akan berfungsi untuk mengimbas berapa ramai jemaah yang masuk ke masjid pada setiap waktu sembahyang,” katanya dipetik dari Negeri Kita hari ini.

Difahamkan aplikasi itu boleh diakses melalui telefon bimbit untuk mengetahui bilangan kehadiran jemaah ke masjid dalam tempoh masa sebenar.

Mohd Zaidi berkata pihaknya berharap usaha tersebut akan berjaya dan membuahkan hasil positif sebagai suatu untuk meningkatkan lagi syiar Islam di negeri ini.

Sebelum ini, Menteri Besar Datuk Seri Aminuddin Harun melancarkan Pelan Peningkatan Jemaah Masjid Negeri Sembilan (Jemaah) bagi tempoh dua tahun sehingga tahun hadapan.

Kerajaan Negeri Sembilan menyasarkan 100 masjid di negeri itu untuk menjadi pusat pembangunan ummah sehingga akhir tahun 2024 atau awal tahun 2025.

Pada 24 Februari, Perdana Menteri mengumumkan peruntukkan sebanyak RM1.5 bilion sebagai usaha untuk memartabatkan syiar Islam dalam pembentangan Belanjawan Malaysia Madani 2023.

Tegasnya, agihan peruntukan dalam Belanjawan 2023 adalah selaras dengan prinsip Madani yang mengutamakan kebajikan dan kesejahteraan rakyat Malaysia.

BACA JUGA: Aidilfitri: 4,524 asnaf Negeri Sembilan dapat bantuan RM1,000 dan RM800