Menjelang Aidilfitri: Pengusaha Menu Rahmah dapat diskaun khas

Menjelang Aidilfitri, kerajaan mengumumkan kadar pemberian diskaun khas bagi barangan mentah kepada pengusaha Menu Rahmah.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, ikhtiar dengan kerjasama pasaraya terpilih itu bagi membantu meringankan beban kos pengeluaran yang ditanggung pengusaha terbabit.

“Bagi memastikan kelestarian Menu Rahmah, kerajaan dengan usaha sama pasaran terpilih telah bersetuju untuk menawarkan harga barangan mentah bagi keperluan pada kadar diskaun khas.

“Melalui ikhtiar ini, diharap dapat memberi kelegaan kepada para pengusaha yang telah memberi dukungan kepada kejayaan Menu Rahmah,” katanya dalam Sidang Khas Perdana Menteri di Putrajaya, hari ini.

Dalam pada itu, pemimpin nombor satu negara itu turut memberikan Kadar Khas Bayaran Saman bermula 21 April sehingga 21 Mei ini bagi semua saman trafik PDRM yang dikeluarkan pada tahun lepas dan sebelumnya.

Bermula 21 April hingga 21 Mei, semua saman trakfik PDRM kesalahan tahun 2022 dan sebekummya, setiap saman boleh diuruskan RM50 dengan dan kadar khas tidak terpakai tidak terpakai 2023.

Namun, saman boleh dilunaskan dengan kadar harga RM50 dan kadar khas ini tidak terpakai bagi saman trafik yang dikeluarkan pada 2023.

“Walaupun begitu, PDRM komited untuk terus memastikan keselamatan jalan raya pada tahap yang optimum terutamanya pada musim perayaan.

“Selanjutnya, Op Selamat 20 pula akan dilaksanakan bermula 20 April ini bagi tempoh tujuh hari dengan tema ‘Rumah Selamat, Selamat Sampai ke Destinasi,” katanya lagi.

 

BACA JUGA Makanan ringkas tapi berkhasiat: Orang ramai puji Menu Rahmah