Bangkit nostalgia reformasi, filem Anwar The Untold Story ditayang malam ini

Setelah sekian lama menanti, akhirnya filem mengisahkan tentang perjalanan tokoh reformasi Malaysia, ‘Anwar, The Untold Story’ menemui penonton melalui tayangan perdana di Dali Cinema Pavilion, Kuala Lumpur malam ini.

Lebih mendatangkan keterujaan ialah majlis tayangan tersebut turut bakal dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri.

Filem yang mengisahkan jatuh banguh tokoh reformasi tersebut turut bakal dihadiri 258 tetamu VIP yang terdiri daripada industri hiburan, tokoh politik dan selebriti.

Filem arahan pengarah dari Indonesia, Viva Westi itu, menampilkan pelakon, Farid Kamil yang membawa peranan sebagai Anwar manakala Acha Septriasa sebagai Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Filem itu digarap berdasarkan kisah sebenar berlaku dalam sebahagian hidup Anwar ketika mula menjawat jawatan Menteri Kewangan dari 1993 hingga dipecat pada 1998.

Filem terbitan Bianglala Entertainment yang menelan kos sebanyak RM10 juta itu akan ditayangkan di seluruh pawagam pada 18 Mei ini.

Pada 1 Mac lalu, Penerbit Eksekutif filem Anwar, Zulkiflee Anwar Haq (Zunar) berkata, pembikinan filem tersebut mengambil masa hampir 12 tahun berikutan terdapat banyak halangan dalam menghasilkan penerbitan tersebut.

Tambahnya lagi, sikap integriti yang ada pada tokoh politik itu yang membuatkannya nekad untuk terlibat dalam pembikinan filem.