Konvensyen perkukuh hubungan antara parti, siap siaga hadapi PRN

Angkatan Muda PKR (AMK) berpendapat Konvensyen Nasional Kerajaan Perpaduan pada 14 Mei ini mampu mengukuhkan hubungan antara sayap-sayap parti dalam kerajaan.

Naib AMK, Prasanth Kumar Brakasam berkata, konvensyen yang akan disertai oleh 19 parti yang membentuk Kerajaan Persekutuan itu membantu meningkatkan persediaan gabungan tersebut menjelang Pilihan Raya Negeri (PRN) nanti.

“Ia satu permulaan yang baik memandangkan kita belum pernah mengadakan konvesyen seumpama ini.

“Oleh itu, diharap kerjasama tersebut dapat diterjemahkan ke peringkat akar umbi supaya hubungan tersebut dapat dikekalkan sehingga penggal ini,” katanya ketika dihubungi Harapan Daily.

Tambahnya, isu pengagihan kerusi melibatkan PH-BN berkemungkinan dapat diputuskan dalam konvesyen tersebut.

“Dari segi pengagihan kerusi di enam buah negeri masih belum dimuktamadkan.

“Namun, saya difahamkan kerusi ditandingi mesti bergantung kepada penyandang, contohnya DUN yang dimenangi PKR kekal ditandingi parti tersebut dan begitu juga yang lain.

“Jika ada sebarang perkara berbangkit mengenai isu tersebut akan diperincikan dalam konvensyen tersebut,” ujarnya lagi.

Jelas Prasanth, konvensyen nasional itu turut menumpukan kepada isu-isu rakyat dalam mencapai kesepakatan melibatkan gabungan itu.

“Selain menumpukan kepada PRN, kita juga mencadangkan sesi khas bagi membolehkan sesi soal jawab melibatkan para hadirin dan pemimpin mengenai isu rakyat,” katanya.

Terdahulu, Ketua Sekretariat Datuk Dr Asyraf Wajdi berkata, Konvensyen Nasional Kerajaan Perpaduan itu mampu menguatkan akar umbi dalam parti gabungan tersebut.

Menurutnya, usaha tersebut mesti disambut baik oleh semua kompenan parti itu bagi menterjemahkan ia sebagai kerjasama yang jitu.

BACA JUGA Negeri yang dianggap kubu pembangkang akan jadi kubur PN