KKD panggil penganjur konsert Coldplay isu tiket

Kementerian Komunikasi dan Digital (KKD) akan memanggil penganjur konsert Coldplay yang diadakan pada November depan berhubung isu jualan tiket konsert.

Menterinya Fahmi Fadzil berkata, pertemuan itu akan turut disertai Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) serta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM).

“Perbincangan itu bagi membolehkan kita memahami apa yang sebenarnya berlaku, kenapa ia berlaku, bagaimana ia boleh diatasi buat masa sekarang serta apa langkah perlu diteliti supaya tidak berulang pada masa depan,” lapor Berita Harian.

Semalam, dilaporkan beberapa individu, dipercayai ulat tiket, menjual semula tiket konsert siri jelajah Music Of The Spheres World Tour itu dengan harga mencecah RM43,200.

Tiket tempat duduk kategori 1 berharga RM1,288, menurut laman web rasmi GoLive-Asia, namun golongan itu mengambil kesempatan menjual tiket berkenaan dengan harga tidak masuk akal.

Berikutan itu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup Salahuddin Ayub berkata, kementerian akan menyiasat perkara itu bawah Akta Perlindungan Pengguna 1999 (Akta 599).

Selain itu, Fahmi yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai berkata, antara perkara utama akan diteliti ialah cara penjualan tiket konsert kumpulan tersebut, sama ada perlu ada sekatan atau syarat terhadap penganjur.

“SKMM pula meneliti peruntukan undang-undang untuk mengambil tindakan terhadap platform digital yang menjadi pilihan ulat tiket untuk menjual semula tiket,” katanya.

Coldplay, kugiran muzik terkemuka dunia, bakal mengadakan konsert sulungnya di Malaysia di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 22 November ini.