Pas: Tak salah mainkan isu kaum dan agama

Timbalan presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mewajarkan penggunaan isu kaum dan agama di media sosial, selagi mana ia tidak bertentangan dengan perlembagaan.

Menurutnya isu yang diperkatakan seperti hak orang Melayu menyentuh sesuatu yang dijamin Perlembagaan, selain bahasa dan budaya Melayu yang menjadi teras kebudayaan nasional, dan Islam.

Naratif agama pula dimainkan di persada media sosial sebagai “penjelasan agar tidak berlaku pelanggaran syariat dalam kehidupan”.

“Bagi kami (PAS), Islam telah menggariskan batas dalam kehidupan dan semua pihak mesti menjaga batas syariat itu agar ia menepati dasar dan peraturan bernegara.”

Beliau berkata demikian ketika mengulas dapatan kajian Pusat Kebebasan Kewartawanan (CIJ) ke atas media sosial ketika PRU 15.

Hasil kajian berkenaan mendapati daripada 117,152 bahan yang dimuat naik di Facebook, Twitter, YouTube dan TikTok, 66,933 menyentuh isu kaum, manakala 24,484 membabitkan isu agama, dengan ahli politik dikesan sebagai pelaku utama yang menyumbang kepada naratif kaum.

Ia juga mendakwa Pas dan presidennya, Tan Sri Hadi Awang, berjaya mempengaruhi sejumlah besar pengundi dalam kalangan pengguna media sosial, menurut laporan Malaysiakini yang memetik kajian itu.