Kerajaan Perpaduan: Pemimpin Pas tidak tahu apa Hadi cakap

Penjelasan terbaru Tan Sri Abdul Hadi Awang tentang tawaran menyertai Kerajaan Perpaduan menunjukkan pemimpin Pas lain tidak tahu apa yang diperkatakan oleh presiden parti mereka.

Veteran DAP Lim Kit Siang berkata Abdul Hadi semalam telah membuat pengesahan bahawa jemputan menyertai Kerajaan Perpaduan dibuat selepas Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) dan bukannya satu tawaran baharu.

“Saya mengucapkan tahniah kepada Presiden Pas Hadi Awang kerana tidak mengalami ketidakcukupan intelektual kerana tersalah anggapan peribadi saya bahawa Pas perlu menyertai Kerajaan Perpaduan Anwar sebagai jemputan rasmi DAP atau kerajaan.

“Tetapi ia juga menunjukkan bahawa semua pemimpin PAS yang lain termasuk Mursyidul Am, Timbalan Presiden dan Ketua Penerangan tidak tahu apa yang diperkatakan oleh Presiden mereka,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Semalam ketika bercakap kepada pemberita selepas program Terengganu International Summmit 2023, Abdul Hadi berkata tawaran untuk Pas menyertai Kerajaan Perpaduan wujud selepas PRU-15 dan bukannya satu tawaran baharu.

Kit Siang berkata sekiranya pemimpin Pas lain tidak tahu apa yang diperkatakan oleh presiden mereka, parti politik lain dalam gabungan Perikatan Nasional (PN) termasuk Bersatu juga dijangka tidak tahu apa yang diperkatakan oleh Abdul Hadi.

“Saya sebenarnya tidak pernah bertemu Anwar Ibrahim untuk sebarang perbincangan sejak beliau menjadi Perdana Menteri pada November lalu,” katanya.

Kit Siang berkata Abdul Hadi mungkin merujuk kepada cadangan Yang di Pertuan Agong untuk kerajaan perpaduan antara Pakatan Harapan (PH) dan Perikatan Nasional (PN) semasa menghadap Yang di Pertuan Agong dengan pemimpin politik pada 22 November 2022 yang ditolak oleh PN sebelum ini.

Anwar mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri ke-10 pada 24 November 2022.

Justeru itu, kata beliau adalah tidak bertanggungjawab dan tidak jujur bagi Abdul Hadi untuk mendakwa baru-baru ini bahawa “individu tertentu” telah “berulang kali” menghubunginya untuk bekerjasama dengan kerajaan perpaduan Anwar sedangkan ia berlaku kira-kira tujuh bulan lalu semasa menghadap Yang di Pertuan Agong pada 22 November 2022.

“…dan adalah lebih tidak bertanggungjawab dan tidak jujur bagi pemimpin Pas yang lain untuk mengulangi ceramah Hadi seolah-olah ia baru-baru ini,” katanya.

Jelas Kit Siang insiden ini hanya menyerlahkan mengapa Abdul Hadi bukan seorang pemimpin Islam yang bertanggungjawab, jujur dan dihormati.

“Ini kerana beliau bukan sahaja membuat dakwaan liar dan tidak masuk akal yang tidak dapat dibuktikan selama berbulan-bulan, tetapi beliau boleh mencetuskan kontroversi bahawa Pas baru-baru ini dijemput untuk menyertai kerajaan perpaduan Anwar, sedangkan ia tidak berlaku sama sekali,” katanya.

Sebelum itu, Ketua Penerangan PAS Khairil Nizam Khirudin mendakwa Kit Siang membuat tawaran itu kerana kerjasama dalam kerajaan berada dalam keadaan goyah kerana orang Melayu tidak lagi menyokong Umno.

Dia juga turut membidas Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dengan mengatakan bahawa timbalan perdana menteri tidak membuat kerja rumah apabila menafikan tawaran sedemikian pernah dibuat kepada Pas.

Timbalan Presiden PAS Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man pula menafikan Kit Siang ada bertemu dengan pimpinan Pas baru-baru ini.

“Bukan dia (Lim). Saya tidak mahu menyatakan siapa. Saya cuma boleh sahkan ada beberapa individu datang berjumpa dengan pemimpin Pas,” katanya ketika diminta mengesahkan sama ada Lim yang bertemu parti itu baru-baru ini berhubung tawaran menyertai kerajaan.

BACA JUGA: Hadi pun ‘Melayu mudah lupa’, dulu minta ahli Pas sokong DAP