Rundingan kerusi DUN PH-BN positif, kata MB Selangor

Proses agihan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) antara Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Negeri (PRN) di Selangor, sedang berlangsung dengan positif.

Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari, yang juga Pengerusi Pakatan Harapan (PH) negeri, berkata rundingan kerusi bagi gabungan parti Kerajaan Perpaduan itu dijangka selesai sebelum DUN Selangor terbubar.

“Proses rundingan kerusi di Selangor sedang berlangsung dengan positif dan dijangka selesai sebelum DUN Selangor dijangka bubar,” dipetik BH.

Peta kawasan DUN Selangor.

DUN Selangor dengan kesemuanya berjumlah 49 kerusi akan genap tempoh penggal lima tahun pada 25 Jun ini.

Semalam, Amirudin yang juga Naib Presiden PKR dilapor berkata, rundingan agihan kerusi PH-BN sudah selesai sehingga 83 peratus.

Menurutnya, pembahagian tujuh lagi kerusi DUN masih dalam rundingan dan menjangkakan proses itu dapat diselesaikan selewat-lewatnya menjelang pembubaran DUN.

Jelasnya lagi, keputusan rundingan akan dimuktamad oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga Pengerusi Sekretariat Kerajaan Perpaduan.

Selain Selangor, lima negeri yang juga akan mengadakan PRN tahun ini ialah Pulau Pinang, Negeri Sembilan, Kedah, Kelantan dan Terengganu.

BACA JUGA Media sosial jadi ‘senjata’ Pemuda PH Selangor tempur PRN