Padi SMART SBB Ala Sekinchan bakal diperluas tahun ini

Penanaman padi di bawah Program SMART Sawah Berskala Besar (SMART SBB) Ala Sekinchan, termasuk di Sabah dan Sarawak bakal diperluas tahun ini.

Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Datuk Seri Mohamad Sabu berkata, penanaman padi secara besar-besaran di seluruh negara, akan dapat menampung keperluan beras tempatan terutama bagi negeri yang terjejas dengan perubahan iklim.

Program SMART SBB Ala Sekinchan yang dilaksana KPKM itu, memberi tumpuan kepada model dan amalan pertanian baik seperti yang dibuat pesawah di Sekinchan, Selangor.

Menurutnya dalam hantaran di Facebook hari ini, SMART SBB Ala Sekinchan merupakan kerjasama strategik antara pihak kerajaan, industri, dan pesawah.

Jelasnya, projek dengan keluasan lebih 26,000 hektar itu bertujuan menerapkan teknologi dan mempraktikkan pertanian terbaik dari kawasan Sekinchan, Selangor ke seluruh negara.

Mohamad berkata, matlamat utama daripada projek melibatkan hampir 10,000 pesawah itu adalah untuk meningkatkan hasil padi dan menambah pendapatan pesawah melalui penerapan teknologi pertanian.

SMART SBB Ala Sekinchan juga ujarnya dapat mengurangkan keterlibatan pihak tengah dalam rantai nilai industri padi dan beras.