Tun Dr Mahathir yang ada konflik kepentingan

Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Johor Datuk Puad Zarkashi mempertahankan pengerusi Suruhanjaya Siasatan Diraja Batu Puteh Tun Md Raus Sharif.

Beliau berkata mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang mempunyai konflik kepentingan dalam isu tuntutan wilayah melibatkan Malaysia dan Singapura.

“Tun Mahathir cari alasan untuk mengelak RCI. Dia tahu dosa kehilangan wilayah amat berat dan tidak boleh dimaafkan ke anak cucu,” katanya dalam satu hantaran di Facebook.

Puad turut menyenaraikan beberapa tindakan Mahathir yang dianggap adalah konflik berkepentingan.

“Tun M takut bayang bayang sendiri. Dia yang ada konflik kepentingan bila Tun Raus meletak jawatan Ketua Hakim Negara dulu. Tun M kepanasan.

“Apa kelayakan Tun M bercakap isu konflik kepentingan. Dia orang yang paling banyak diselubungi konflik kepentingan ketika di puncak kuasa

“Dia melantik Datuk Mohd Shukri yang sudah bersara sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM. Kemudian lantik Latheefa Koya (orang politik) ganti Shukri.

“Perlantikan Richard Malanjun Ketua Hakim Negara menggantikan Tun Raus juga kontroversi.

“Bahkan perlantikan TS Abdul Hamid Bador sebagai Ketua Polis Negara secara kontrak juga dipertikaikan.”

Berhubung dengan isu Pulau Batu Puteh pula, Puad turut mengemukakan soalan kepada Mahathir.

“Kenapa tidak dibawa ke Kabinet? Kenapa buat keputusan tergesa gesa. Peguam Negara ketika itu pula dipaksa cuti?”

Suruhanjaya yang diketuai Raus akan menyiasat tindakan mantan Peguam Negara Tan Sri Idrus Harun dan Dr Mahathir Mohamad yang memutuskan untuk menarik balik rayuan tuntutan ke atas Pulau Batu Putih.