Ketepikan perbezaan politik, utamakan keperluan rakyat

Langkah mengenepikan perbezaan politik bagi memberi tumpuan kepada keperluan rakyat adalah satu komitmen yang perlu dibuat untuk masa depan lebih cerah untuk semua, kata Syerleena Abdul Rashid (PH-Bukit Bendera).

Dalam ucapan perbahasan menjunjung kasih titah diraja, Syerleena menyifatkan perpaduan adalah nadi kepada sesebuah negara, memacu kemajuan dan memperkukuhkan daya tahan.

“Apabila sesebuah negara itu bersatu, ia juga berubah menjadi satu kuasa besar yang juga mampu untuk mengatasi sebarang halangan daripada kemelesetan ekonomi sehingga ke jurang sosial,” katanya.

Menurut beliau lagi, usaha bersama tersebut berupaya mengemudi hala tuju yang berkesan, sekali gus mewujudkan masyarakat seperti setiap individu berasa dihargai dan juga disokong oleh ekosistem persekitaran.

“Jadi di sebalik manfaat praktikal, perpaduan adalah asas keamanan dan juga kestabilan. Dalam dunia yang penuh dengan perpecahan, sebuah negara yang bersatu membawa simbolik kepada harapan serta mempamerkan kuasa kebersamaan dalam mengatasi perselisihan,” ujar beliau.