Penceramah AS ‘ceramahkan’ Malaysia tentang moral, sementara bom mereka hujani Gaza

OLEH RAJA KAMARUL BAHRIN SHAH

Adalah Ironi dan hipokrit ketika Israel dibantu Amerika Syarikat dalam melakukan pembunuhan beramai ramai di Gaza, seorang ahli akademik AS merasa sesuai dan layak untuk menuduh pemimpin Malaysia merancang Holocaust kedua terhadap orang Yahudi.

Walaupun jika ada cakap-cakap menuduh Malaysia menyokong Holocaust kedua terhadap orang Yahudi, tetapi yang menjadi kenyataan adalah Amerika Syarikat terus membantu membekalkan bom dan senjata kepada Israel yang telah membunuh lebih dari 34,000 Palestin sejak Oktober 2023.

Seolah-olah itu belum cukup buruk, Amerika secara berterusan menghalang sebarang resolusi PBB untuk gencatan senjata segera di Gaza yang menjadi faktor kepada salah satu kebuluran dahsyat pada masa kini.

Amerika dan warganya, seperti ahli akademik AS Bruce Gilley, tidak mempunyai hak atau ketinggian moral untuk datang ke Malaysia untuk memberi kuliah kepada kita tentang moraliti apa yang betul atau salah dalam dunia hari ini.

Amerika telah kehilangan semua kredibiliti dan sikap kemanusiaan apabila negara itu menyokong Israel melalui berbillion dolar bantuan untuk terus membunuh rakyat Gaza terutamanya wanita dan kanak-kanak.

Kontroversi khayalan pembohongan tuduhan senjata pemusnahan besar yang tidak pernah ditemui di Iraq telah mengakibatkan kerugian besar nyawa dan ketidakstabilan di Timur Tengah.

Serangan ke atas Afghanistan merupakan serangan ke atas negara miskin lain yang mengakibatkan pembunuhan beramai-ramai penduduknya.

Pembunuhan beramai-ramai oleh bom yang dibekalkan oleh Amerika dan kelaparan yang berlaku di Gaza melalui keengganan berterusan Amerika terhadap gencatan senjata telah menjadikan mereka negara pariah yang paling terkenal di dunia dalam penyokongan pembunuhan massa.

Jadi siapakah individu ini dan atas dasar apa Bruce Gilley ini mengajar kita tentang apa yang betul atau salah – mengingatkan pada keadilan yang terpesong dan rosak oleh AS.

Dia menuduh pemimpin Malaysia bercakap tentang Holocaust kedua terhadap orang Yahudi tetapi mengabaikan liputan media mengenai pembunuhan berterusan sebenar dengan bom buatan hadiah AS terhadap kanak-kanak Palestin, orang tua, dan wanita.

Bagi mereka yang berasa sesuai untuk menjemput watak Amerika yang hipokrit untuk mengajar dan mengkritik kita tentang moral, mungkin mereka seharusnya mengkaji sejarah Amerika tentang sistem perhambaan dan diskriminasi kaum Amerika serta cuba memahami mengapa orang seperti Martin Luther King dan Malcolm X menjadi wira legenda bagi Kristian, bukan kulit putih dan Muslim kulit hitam hingga hari ini.

Mungkin mereka juga patut pergi ke Israel dan melihat sendiri bagaimana sistem aparteid dan pengusiran paksa beramai-ramai sedang disempurnakan di sana di mana pengusiran paksa orang Palestin dan penjarahan tanah merebak dengan sokongan tentera penuh dan kerajaan Israel serta Amerika .

Tiada siapa yang lebih buta daripada mereka yang enggan melihat dan mengakui kenyataan yang berlaku hari ini.

Raja Kamarul Bahrin merupakan Pengerusi Biro Antarabangsa Parti AMANAH Negara

BACA JUGA Daripada RM500 sebulan, suri rumah di Kelantan raih pendapatan 10 kali ganda selepas sertai IPR