PRK DUN Kuala Kubu Baharu bermula hari ini

Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Kubu Baharu (KKB) bermula dengan proses penamaan calon pagi ini.

Proses pemilihan wakil rakyat bagi DUN yang terletak di Parlimen Hulu Selangor itu berlangsung di Dewan Serbaguna dan Kompleks Sukan Daerah Hulu Selangor.

Calon dari parti serta calon bebas perlu menyerahkan borang pencalonan mulai jam 9 pagi.

Bermula jam 7.35 pagi lagi,Pengerusi DAP, Lim Guan Eng dan Menteri Sumber Manusia, Steven Sim tiba di khemah penyokong Kerajaan Perpaduan.

Lokasinya berdekatan pusat penamaan calon sebagai sokongan kepada calon Perpaduan, Pang Sock Tao yang juga Setiausaha Akhbar kepada Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Hadir sama Setiausaha Agung DAP merangkap Menteri Pengangkutan, Anthony Loke dan Pengerusi DAP Selangor merangkap Menteri Digital, Gobind Singh Deo dan Naib Presiden AMANAH, Datuk Mahfuz Omar.

Pengerusi Barisan Nasional (BN) merangkap Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi juga hadir memberi sokongan kepada calon berusia 31 tahun itu.

Beliau tiba jam 8 pagi bersama Pengerusi BN Selangor, Datuk Megat Zulkarnain Omardin dan Setiausaha Agung UMNO, Datuk Asyraf Wajdi Dusuki.

Proses pilihan raya di DUN terletak di utara Selangor ini yang menelan kos RM2.5 juta membabitkan seramai 760 petugas.

Daftar Pemilih Pilihan Raya (DPPR) hingga Daftar Pemilih Tambahan Februari 2024 yang dikemas kini sehingga 25 Mac lalu akan digunakan untuk PRK DUN KKB.

Terdapat 40,226 orang pemilih, masing-masing 39,362 pengundi biasa, manakala tentera dan pasangan (238), polis (625) dan seorang pengundi tidak hadir luar negara.

PRK DUN KKB diadakan susulan kematian penyandangnya Lee Kee Hiong, 58, pada 21 Mac lepas akibat kanser.

Pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Selangor tahun lalu, mendiang menewaskan calon Perikatan Nasional (PN) Teoh Kien Hong dengan majoriti 4,119 undi.

Kee Hiong juga menundukkan calon Muda, Dr Siva Prakash yang mendapat 1,186 undi dan Chng Boon Lai dari Parti Rakyat Malaysia (PRM) dengan hanya 527 undi.

DUN Kuala Kubu Baharu terdiri daripada 46.4 peratus pengundi Melayu; Cina (30.7 peratus), India (18 peratus) dan lain-lain (5 peratus).

Kawasan yang terletak di bawah Parlimen Hulu Selangor itu pernah diwakili MCA pada 2008.

Bermula 2013 hingga 2023, DUN berkenaan dirampas dan dipertahankan DAP.

BACA JUGA PMX, MB Johor dah nafi tapi ‘geng kopiah putih’ guna agama untuk menipu