Anwar: Wang KWSP sebagai jaminan pinjaman tanpa pengeluaran

Wang di dalam akaun pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja yang telah dibenarkan untuk digunakan sebagai jaminan pinjaman bank tidak melibatkan pengeluaran wang tersebut, jelas Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Pilihan ini hanyalah untuk mereka yang berada dalam keadaan terdesak. Kita tidak akan benarkan pengeluaran. Sekarang bukan Covid-19. Semua dah kembali bekerja,” kata Anwar.

“Tetapi ada satu dua kes terdesak di mana mereka mempunyai simpanan dalam akaun KWSP tetapi tidak dapat membayar untuk pendidikan anak di luar negara.

“Ini untuk kes sebegini tetapi kita tidak benarkan mereka mengeluarkan simpanan KWSP,” tambah beliau seusai perasmian sambutan Hari Air Dunia 2023 di Stadium Indera Mulia.

Pinjaman bank menggunakan simpanan KWSP merupakan kaedah yang diumumkan oleh Anwar ketika membentangkan Belanjawan 2023. Walau bagaimanapun banyak pihak yang mengkritik pilihan ini.

Malaysia di bawah pentadbiran Tan Sri Mahiaddin Yassin dan seterusnya di bawah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah membenarkan pengeluaran simpanan KWSP.

BACA JUGA: Ekonomi negara semakin pulih, tak perlu keluarkan wang KWSP