MB: Sejuta pelajar Selangor dilindungi skim insurans, negeri tanggung premium

Sebanyak satu juta pelajar di Selangor bakal menerima perlindungan secara automatik di bawah Skim Insurans Am Selangor (INSAN).

Menteri Besar Datuk Seri Amirudin berkata perkara merupakan hasil perbincangan kerajaan negeri dan Menteri Pendidikan dan Jabatan Pendidikan negeri.

“Insya-Allah, anak-anak yang bersekolah di Selangor akan didaftar dengan Skim Insurans Am Selangor (INSAN) bagi perlindungan diri secara automatik.

“Kerajaan Negeri akan menanggung bayaran premium melibatkan murid tahun satu hingga tingkatan enam termasuk pelajar sekolah swasta,” katanya dalam hantaran di Facebook hari ini.

Amirudin berkatav inisiatif tersebut merupakan satu-satunya di negara ini di mana anak-anak yang pergi ke sekolah dilindungi skim insurans yang ditanggung kerajaan negeri.

“Manfaatkan INSAN untuk anak anda, permohonan boleh dibuat melalui aplikasi Wavpay di AppStore, Google Play atau Huawei App Gallery,” katanya.

INSAN merupakan skim insurans kemalangan diri berkumpulan ditawar khusus untuk penduduk berusia antara 30 hari sehingga 80 tahun dengan premium ditanggung sepenuhnya kerajaan negeri.

Skim di bawah program Iltizam Selangor Penyayang itu dengan nilai perlindungan RM60 bilion itu memberi perlindungan insurans sehingga RM10,000 bagi kes hilang keupayaan kekal dan kematian disebabkan kemalangan.

BACA JUGA: Skim Insurans Am Selangor patuh syariah mulai April