BN boleh cabar kemenangan PN di Masjid Tanah, Kemaman

Barisan Nasional (BN) diizinkan mencabar dua keputusan yang memihak kepada Perikatan Nasional (PN) dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) lalu akibat isu rasuah.

Mahkamah Persekutuan hari ini membenarkan BN berbuat demikian bagi kerusi Parlimen Masjid Tanah di Melaka dan Kemaman di Terengganu.

Panel tiga hakim sebulat suara membenarkan rayuan oleh calon BN untuk kerusi Masjid Tanah di Melaka, dan seorang pengundi di Kemaman, Terengganu, lapor Malaysiakini. 

Panel itu dipengerusikan Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat. Dua lagi hakim yang mendengar permohonan tersebut ialah Datuk Hasnah Mohammed Hashim dan Datuk Nordin Hassan.

Dalam permohonan yang dikemukakan itu, calon BN membangkitkan isu rasuah yang didakwa terlibat dalam PRU di dua kawasan berkenaan.

Ketika membacakan keputusan ringkas hari ini, Tengku Maimun berkata alasan yang dikemukakan perayu bagi dua kerusi berkenaan adalah mencukupi.

Sehubungan itu, panel hakim terbabit mengarahkan kedua-dua petisyen itu dikembalikan semula ke mahkamah pilihan raya dan dibicarakan di hadapan hakim yang baru.

Pada masa ini, penyandang kerusi bagi Parlimen Masjid Tanah ialah Datuk Mas Ermieyati Samsudin dari PN.

Pada PRU15 lalu, Mas Ermieyati yang juga Naib Ketua Srikandi Bersatu menang dengan majoriti 4,411 undi menewaskan tiga calon lain.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kemamang, Che Alias Hamid mengekalkan kerusi itu dengan majoriti 27,179 undi.

 

BACA JUGA Khalid beri gred A pencapaian kerajaan perpaduan, harungi cabaran pasca PRU-15