Hannah tetap teruskan saman Kamarul Zaman

Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh tetap akan meneruskan saman fitnah terhadap pensyarah Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Kamarul Zaman Yusoff berhubung buku ‘Becoming Hannah’.

Ahli Parlimen Segambut berkenaan menegaskan hal tersebut dalam kenyataannya hari ini.

“Saya juga telah menyaman Kamarul Zaman kerana memfitnah berhubung tulisannya tentang buku saya ‘Becoming Hannah’ dan saya akan meneruskan saman saya terhadapnya,” kata Hannah.

Dalam masa sama, Hannah mengalu-alukan keputusan Kamarul Zaman untuk menarik balik saman fitnahnya terhadapnya atas dakwaan kiriman ‘fitnah’ di Facebook pada 2020.

“Beliau telah memfailkan notis pemberhentian di mahkamah pada 30 Jan 2024 dengan kos berjumlah RM5,000 yang perlu dibayar kepada saya, tanpa kebebasan untuk memfailkan semula,” katanya.

Hannah berkata, penarikan balik saman fitnah tersebut bukan sahaja tepat pada masanya.

Tambahnya, penarikan balik saman itu juga mengesahkan pendirian yang teguh bahawa beliau tidak mengeksploitasi kaum dan agama dalam kempen pilihan raya.

Ujarnya lagi, tuduhan Kamarul terhadapnya tidak berasas dan tidak berasas.

Pemimpin DAP berkenaan berkata beliau hanya mahu melupakan isu tersebut dan kini Kamarul Zaman telah menghentikan proses tuntutannya di mahkamah.

Kamarul Zaman pada September 2020 memfailkan tindakan sivil ke atas hantaran Hannah di media sosial dan wakil rakyat itu memfailkan pembelaan pada tahun berikutnya.

Ia bermula semasa Pilihan Raya Negeri Sabah apabila Kamarul Zaman menyiarkan sepanduk kempen memaparkan Hannah bersama ayat “Peranan umat Kristian dalam pembangunan negara.”

Mengulas sepanduk Hannah itu, Kamarul Zaman berkata: “Menggunakan agama untuk memenangi pilihan raya negeri?”

Pada 2017, Kamarul Zaman membuat laporan polis terhadap Hannah berhubung Becoming Hannah.

Kamarul menuduh Hannah, yang ketika itu Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor, membawa “agenda Kristian”.

BACA JUGA Khalid Samad menang rayuan kes fitnah, Dr Kamarul Zaman kena bayar RM10,000