Nahas helikopter TLDM, ini jumlah bantuan awal disalurkan kerajaan

Kerajaan akan menyalurkan bantuan awal sebanyak RM10,000 kepada keluarga mangsa yang terlibat dalam nahas helikopter di Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Lumut, Perak bertujuan meringankan beban mereka.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, tabung khas turut ditubuhkan bagi memudahkan orang ramai menghulurkan sumbangan kewangan kepada keluarga mangsa yang terlibat dalam nahas tersebut.

“Segala kos perjalanan terakhir yang meliputi penerbangan ihsan dan pengurusan jenazah ditanggung sepenuhnya oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

“Kerajaan turut menzahirkan rasa simpati atas kehilangan 10 wira negara yang mencurah bakti sehingga ke akhir hayat mereka,” katanya dalam satu hantaran di Facebook rasminya, hari ini.

Menurut Mohamed Khaled lagi, Lembaga Siasatan turut diarah untuk menyerahkan laporan awal dalam tempoh 14 hari bekerja, manakala laporan penuh perlu diberikan dalam tempoh 30 hari bekerja.

Semalam, TLDM mengesahkan 10 anggotanya meninggal dunia dalam kejadian pada jam 9.32 pagi.

Nahas itu melibatkan tujuh kru Helikopter Operasi Maritim (HOM-AW139) dan tiga lagi kru Fennec TLDM yang sedang menjalani raptai Perbarisan Hari TLDM ke-90.

BACA JUGA Majlis tahlil, doa ganti sambutan Hari Ulang Tahun Ke-90 TLDM